Recenzja Aya Audio Siren

Aya Audio Siren to flagowy 6-głośnikowy hybrydowy IEM, wyposażony w 4 przetworniki BA i podwójny przetwornik elektrostatyczny. Jego cena wynosi 590 dolarów.

Disclaimer: Aya Audio Siren zostały wysłane do nas jako próbka w zamian za naszą szczerą opinię w tej recenzji. Dziękujemy zespołowi Aya Audio za danie nam tej szansy.

Możecie zapoznać się z naszymi poprzednimi recenzjami Aya Audio na łamach Headfonics tutaj.

Uwaga, niniejsza recenzja jest zgodna z naszymi nowymi wytycznymi dotyczącymi punktacji za rok 2021, o których możecie przeczytać tutaj.

Wprowadzenie do produktu

Minęły ponad 3 lata odkąd ostatni raz opisywaliśmy AYA Audio z ich dobrze przyjętym monitorem Nightingale z pojedynczym przetwornikiem BA w 2017 roku, więc świeża recenzja wydaje się być spóźniona, biorąc pod uwagę jak bardzo wietnamski rynek audio stał się zajęty od tego czasu.

AYA Nightingale był ich debiutanckim produktem, ale od tego czasu rozszerzyli swoją ofertę o Bulleta, Silver SA-01 i naszą próbkę testową, TOTL Siren.

Siren jest sporym kontrastem w stosunku do prostej konfiguracji Nightingale, z hybrydową konstrukcją z wieloma przetwornikami, w tym elektrostatycznymi, normalnie zarezerwowanymi dla high-endowych monitorów.

Najważniejsze cechy techniczne

AYA Audio Siren to sześciodriverowy hybrydowy zestaw IEM z mieszanką 4 przetworników zrównoważonych armaturowych w połączeniu z dwoma przetwornikami elektrostatycznymi Sonion. AYA Audio nazywa to fuzją swoich niezawodnych przetworników BA z wysokiej precyzji elektrostatycznymi przetwornikami wysokotonowymi nowej generacji o niskich zniekształceniach.

Precyzyjna konfiguracja jaką AYA Audio zastosowała w zestawach Siren to 2 przetworniki BA dla niskich tonów i dwa dla średnich, z dwoma przetwornikami elektrostatycznymi używanymi jako tweetery dla wysokich tonów.

Każdy zestaw został wykonany ręcznie w warsztacie AYA. Po szybkich oględzinach można zauważyć trójotworową konstrukcję wyjściową, która wysyła dźwięk bezpośrednio z przetwornika do kanału słuchowego w sposób, który nazwałbym bezzłączowym systemem lampowym. AYA Audio twierdzi, że jest to jedna z głównych cech Siren.

Strojenie bez filtrów

Musimy wziąć to, co wiemy o filtrach i przemyśleć koncepcję, ponieważ AYA Audio właśnie to robi. AYA Audio Siren posiada coś, co nazywają strojeniem bezfiltrowym, ale nie w sensie zwrotnic, jak byśmy zakładali, że filtry są. Z tego, co zrozumiałem, mają 3-drożną zwrotnicę.

Zamiast stosować złącza Y dla lamp wyjściowych, zastosowano niezależne wyjście dla wszystkich zestawów przetworników, dlatego na końcu dyszy wyjściowej widać trzy osobne lampy wyjściowe. Zapewnia to, że każdy zestaw przetworników pracuje niezależnie, bez mieszania i łączenia przez złącza Y zanim dotrze do kanału słuchowego.

Konstrukcja

Obudowy AYA Audio Siren są wykonywane ręcznie, jedna po drugiej, a następnie dobierane w pary. Do produkcji muszli użyto wysokiej jakości żywicy, następnie pokryto je laminatem z drewna Stabwood i wypolerowano. Aluminiowa dysza z metalową siatką i żeński wtyk 0.78mm dopełniają całości.

Biorąc pod uwagę, że w środku nie ma żadnych dynamicznych przetworników, na obudowach nie ma żadnych otworów wentylacyjnych i gdyby nie kolorystyka, wyglądałyby one zupełnie gładko, jakby były wykonane z jednego kawałka żywicy. Mówiąc o kolorze, muszle wyglądają na czarne, dopóki nie przyjrzymy się im ponownie w dobrych warunkach oświetleniowych, a wtedy wydają się mieć ciemnozielony/niebieski odcień z pewną ilością łuszczenia się kryształów.

Siren wykorzystuje wpuszczane złącze żeńskie 0.78mm do podłączenia. Wgłębienie jest dobrym pomysłem i dodaje trochę wytrzymałości samej wtyczce na wypadek, gdybyś wykonał nagły ruch karate i przypadkowo pociągnął za przewód IEM. Myślę, że żeńska, wpuszczana wtyczka IEM w tym IEM będzie trwać dłużej niż jakakolwiek inna wtyczka kablowa.

Komfort i izolacja

Pierwsze wrażenie, jakie odniosłem po zakupie AYA Audio Siren, to jak dobrze izolują one pasywnie. Brak otworów wentylacyjnych, dziur lub jakichkolwiek środków, które mogłyby spowodować, że dźwięk dostanie się do nich lub wydostanie się z IEM jest praktycznie niemożliwe. Wyjaśnia to również brak krwawienia przypisywanego Siren. Byłyby one świetne do publicznego użytku na zewnątrz, ale należy użyć combo DAC/AMP, aby uzyskać najlepsze rezultaty.

Poziom komfortu był znakomity. Wydają się być lekkie, dobrze wyprofilowane, bez natrętnych punktów nacisku czy bolących miejsc. Żywica nie była dla mnie drażniąca i jeśli będziecie utrzymywać końcówki w czystości, to wątpię byście mieli jakiekolwiek problemy z komfortem.

Przewód zasilający

AYA Audio dostarcza całkiem niezły, 4-żyłowy, ręcznie pleciony przewód Hakugei 7N OCC, który uzupełnia zestaw Siren. Przewód ma wrażenie ręcznego wykonania, a oplot ma niemal idealny wzór, ale jest całkiem atrakcyjny, z małym czarnym wtykiem 3,5 mm i czarnymi męskimi wtykami 0,78 mm.

Regulacja paska podbródka odbywa się za pomocą gumowego przelotki. Wydaje się, że działa to w porządku i szczerze mówiąc rzadko używam regulacji podbródka, ale implementacja tutaj wydaje się minimalna i opłacalna.

Jedną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę jest to, że tylko 3,5 mm złącze jest dołączone i jest to wystarczające, ale w tym przedziale cenowym wiele innych IEM oferuje zrównoważone i wiele opcji połączeń, nawet IEM z niższego przedziału cenowego.

Opakowanie i akcesoria

Opakowanie AYA Audio Siren jest bardzo proste. Dostajemy walizkę Pelikana z podwójną kieszenią na IEM, która jest wykonana z wentylowanego materiału i dobrze wyściełana. To, co mnie zraziło, to raczej zwykłe pudełko, w którym wszystko zostało dostarczone.

Osobiście nie jestem zwolennikiem rozpakowywania pudełek i wolę mieć dobre produkty niż złote, tłoczone pudełka wyłożone skórą z aksamitnym wnętrzem, jeśli wiecie co mam na myśli. Wolę wołowinę od rosołu.

Oprócz samych IEM-ów i przewodu, dostajemy 3 zestawy czarnych gumowych końcówek dousznych oraz średniej wielkości zestaw przezroczystych wkładek typu spin fits. Dostajemy również 2 karty gwarancyjne, wersję papierową, która jak sądzę jest uwierzytelnieniem produktu, oraz papierową kopię.

Wrażenia dźwiękowe

AYA Audio Siren dążą do uzyskania naturalnego, wokalnego, średnio-centralnego dźwięku z górą, która jest chrupiąca dzięki elektrostatycznym głośnikom wysokotonowym. Pomyślcie o dobrym basie BA, gładkiej, ale nieco chrupiącej średnicy BA z ostrymi elektrostatycznymi wysokimi tonami.

Tonalność

Muszę przyznać, że nie jestem fanem basu BA, ale AYA Siren wydają się mieć odpowiedź basową, z którą mógłbym żyć. Nie zostaniecie przywitani uderzeniowością lub trzewnym, tłustym basem, zamiast tego otrzymacie bas, który jest wyraźnie słyszalny i dobrze zdefiniowany, ale zajmuje on miejsce z tyłu.

Uważam, że bas jest daleko na południe od tego, co lubię i muszę zwiększyć ilość basu lub użyć podbicia basu, aby uzyskać przyjemną barwę z Siren o co najmniej 6 lub 7 decybeli. Wydaje się, że lubią one przyzwoitą ilość podbicia basu, w przeciwieństwie do większości przetworników basowych BA, które po prostu tracą kontrolę i zniekształcają. Myślę, że podwojenie przetworników basowych BA działa, a bas w AYA Siren kopie dość głęboko i jest dobrze kontrolowany.

Jedną z rzeczy, którą zauważyłem podczas testu tone sweep, jest to, że bas gwałtownie opada poniżej 30hz i jest nieobecny poniżej 21hz. Jednakże, krzywa częstotliwości basu wydaje się płaska przez resztę basu, aż do średnicy, aż do około 2,5 kHz, gdzie pojawia się szczyt.

Sekcja średniotonowa jest bardziej wysunięta do przodu w porównaniu z wyjściowym basem, ale jest gładka i dość płaska aż do 2,5 kHz, gdzie znalazłem szczyt, który nadaje górnemu zakresowi średnicy dużo obecności i ostrości, ale pozostaje poniżej poziomu, który przeszkadza. Średnica wydaje się być bardzo szczegółowa, z dobrą barwą.

Wysokie tony są bardzo ostre, powiedziałbym, że graniczą z gorącym brzmieniem i brzmią bardzo ostro. Jeden z testów, które przeprowadzam szczególnie na IEM-ach polega na tym, że zwiększam stopniowo głośność o jedną cyfrę od zera i słucham różnic w balansie tonalnym. W przypadku AYA Siren, wysokie częstotliwości były obecne jako pierwsze i wydają się być najbardziej efektywną częścią spektrum częstotliwości.

Muzykalność

Bardzo podoba mi się jak muzyka jazzowa i każda muzyka z dużą ilością instrumentów akustycznych brzmi na AYA Audio Siren. AYA Audio precyzuje w swojej literaturze, że ich strojenie było przeznaczone dla muzyki akustycznej i instrumentalnej. Wydaje się, że radzą sobie dość dobrze z każdym gatunkiem, ale muzykalność zajmuje w moich uszach miejsce drugiego rzędu, na rzecz bardziej analitycznego charakteru. Dla mnie jest to coś w rodzaju podziału 30/70.

Na wyższej średnicy dominują dwa szczyty. Jeden przy wspomnianych 2,5 kHz, ale jest jeszcze jeden szczyt przy ok. 4 kHz i to nadaje ostry charakter średnicy, przez co brzmi ona analitycznie i nieco do przodu.

Wysokie tony też graniczą z metalicznością, ale myślę, że jest to charakter zamierzony przez AYA Audio. Nie przesadnie i nie wyolbrzymiony, ale właśnie na granicy. Wysokie tony mają mnóstwo tej dobrej, chrupiącej charakterystyki elektrostatycznej.

AYA Siren dobrze radzi sobie z kompleksowością. Słuchając "Morning Sprite" Chicka Corei z Akoustic Band, który jest szybkim kawałkiem jazzowym, na Syrenie słychać było każdą nutę basu, każde uderzenie fortepianu i każde stuknięcie w perkusję. Wspaniały utwór do słuchania na AYA Siren.

Dynamika

AYA Siren posiada szczególnie dobrą odpowiedź dynamiczną. Na przykład, perkusja brzmi świetnie na Syrenie. Posłuchaj Blood, Sweat, and Tears "Blues 2 PT 2", które jest nagraniem z lat 70-tych, ale album jest dobrze nagrany i solo perkusji brzmi znakomicie z wielką dynamiką. AYA Siren jest szczególnie dobry do monitorowania perkusji lub dla miłośników tego instrumentu.

Można więc śmiało powiedzieć, że Siren ma również dobrą odpowiedź transjentów. AYA Siren wydaje się dobrze radzić sobie z szybkością i złożonością, nie miesza wszystkich elementów nagrania razem i utrzymuje wszystko w nagraniu oddzielone i rozróżnialne.

Inscenizacja

AYA Audio Siren ma średniej wielkości, realistyczną scenę. Słuchając AYA Siren otrzymujemy dobre postrzeganie trójwymiarowej panoramy. Osobiście lubię średnie i małe sceny dźwiękowe, ponieważ brzmią one dla mnie bardziej realistycznie.

Dobrym przykładem, który pokazuje możliwości sceniczne AYA Siren jest perkusja w utworze "You're my everything" Chicka Corei z płyty Trio Trilogy Live. Masz dobre wyczucie kierunku, w którym Brian Blade umieszcza pałeczki perkusyjne, czy to na dole, na kopnięciu bębna, czy na górze, na metalu i każdym innym uderzeniu pomiędzy.

Synergy

Kiedy dostałem AYA Siren, nie byłem zachwycony, szczerze mówiąc, moimi początkowymi wrażeniami dźwiękowymi. Pozwoliłem im grać w domu przez około tydzień, a następnie wróciłem do nich. Różnica była jak noc i dzień. Jeśli więc kupicie parę, bądźcie tego świadomi.

Nie chodzi o to, że są nieefektywne, czy że nie można ich używać z urządzeniami o niskiej mocy, ale najlepiej brzmią z dobrą amplifikacją. Nie tylko dobrym, ale preferują ciepłe brzmienie wzmacniaczy. Lubią ciepłe wzmacniacze, jak seria iFi iDSD Signature, Focal Arche, a nawet iFi ZEN CAN, jeśli aktywujemy Xbass.

Jeśli wejdziecie na stronę warsztatową AYA Siren, zobaczycie Siren na zdjęciu obok serii iDSD Signature i muszę przyznać, że to była najlepsza kombinacja wzmacniaczy, jaką słyszałem z Siren. Szczególnie z włączonym Xbassem i aktywowanym 3D, DAC-iem na bit-perfect i trybem zasilania na normal. To było dla mnie zwycięskie combo.

Wybór wskazówek

W rozmowach, które odbyłem ze wspaniałymi ludźmi z AYA Audio, powiedziano mi, abym poeksperymentował z różnymi rodzajami końcówek, włączając w to piankowe, które nie były dołączone do mojego zestawu. AYA Audio stwierdziło, że od teraz może to zmienić, dołączając kilka i to jest dobra wiadomość. Myślę, że więcej akcesoriów sprawi, że ich produkt będzie bardziej atrakcyjny.

Wypróbowałem wszystkie końcówki, jakie mam, a jest ich wiele, i stwierdziłem, że AYA Siren są zbyt wrażliwe na dobór końcówek, bardziej niż inne IEM-y, ale uważam, że to prawda, szczególnie w przypadku każdego IEM-a, który produkuje bas z przetwornikami BA. Zmieniają one również charakterystykę dźwięku przy najmniejszym ruchu lub umiejscowieniu końcówek w uchu.

W dłuższej perspektywie zdecydowałem się na piankowe końcówki o średnicy otworu 4,5 mm, ponieważ uzyskałem najlepsze uszczelnienie, izolację, czystość basu, a scena dźwiękowa jakby się nieco otworzyła. Uzyskałem również dobre rezultaty z czarnymi gumowymi końcówkami znajdującymi się w zestawie akcesoriów.

Jeszcze jedna uwaga, na którą muszę zwrócić waszą uwagę, to wielkość wargi na dyszy wyjściowej. Ma ona bardzo wyraźną krawędź, co utrudnia instalację tipsów na tych IEM-ach.

Z pozytywnej strony, właśnie recenzowałem dobrze znany IEM, który nie miał wargi i głównym problemem z tym IEM była niemożność utrzymania końcówki i czasami pozostawały one w uchu. Z AYA Siren to się nigdy nie zdarzy.

Selektywne porównania

BGVP Zero

Techniczne

Recenzowaliśmy BGVP Zero jakiś czas temu i uznaliśmy, że jest to dobry IEM, który oferuje technologię elektretową w bardzo niskiej cenie. Chciałem zaznaczyć, że pomimo dużej różnicy w cenie, BGVP Zero są lepiej wyposażone.

Dostajesz dwa razy więcej końcówek plus dobry przewód z mikrofonem i AYA Audio musi poprawić swoją grę w tej dziedzinie, jeśli chcą być zauważeni.

Konstrukcja wkładek dousznych BGVP Zero IEM jest inna w tym sensie, że mają one unikalny kształt wykonany z metalu i mają fajnie wyglądającą metalową kratkę, która wygląda jak elektrofiltr. Nie tylko wygląd jest inny, ale również łączność jest inna i Zero używa złącza MMCX zamiast wtyczki .78mm.

Dźwięk

Tutaj sytuacja się zmienia, a inwestycja jest dobrze zauważalna. BGVP Zero to dobry IEM w tej cenie z funkcjami niespotykanymi w tej cenie, ale brzmi zawoalowanie w porównaniu do AYA Siren.

Najbardziej zauważalnym obszarem jest sekcja średniego basu, ponieważ BGVP Zero mają podwyższenie w przeciwieństwie do płaskiej odpowiedzi basowej Siren. Uderzenie jest lepsze w Zero z powodu zastosowania dynamicznego przetwornika dla basu zamiast przetworników BA.

Te dwa głośniki są podobne pod względem odpowiedzi w zakresie średnich tonów, obydwa pokazują szczyty przy 4khz, ale Siren ma drugi szczyt przy 2khz. Wydaje się, że AYA Siren ma więcej ¶redniej obecno¶ci i lepsz± przejrzysto¶ć, szczególnie w górnym rejonie ¶rednicy.

Wysokie częstotliwości są biegunowymi przeciwieństwami. Wysokie częstotliwości w BGVP Zero są odsunięte do tyłu i bardzo zrelaksowane, co sprawia, że zestaw ten brzmi bardzo ciepło, w przeciwieństwie do jasnej góry i żywej sygnatury dźwiękowej AYA Siren.

Klarowność jest również poprawiona w AYA Siren, a scena jest bardziej realistyczna i wiarygodna, z lepszą zdolnością do pozycjonowania w przestrzeni 3D i bardziej precyzyjnym obrazowaniem. Można śmiało powiedzieć, że AYA Siren jest lepszy pod wieloma względami sonicznymi.

Little Dot CU KIS

Techniczne

Little DOT CU KIS jest topowym modelem IEM z nieco wyższą ceną. CU KIS stały się moimi ulubionymi słuchawkami IEM spośród wielu, które posiadam, a które mają kombinację przetworników 2×2.

Styl wkładek dousznych jest raczej unikalny z kształtem, który jest rzadko spotykany. IKKO OH7 i CU CEN firmy Little Dot to kilka produktów, które mógłbym wymienić, które są podobne w stylu. Całkowicie metalowa obudowa jest wykończona karmazynowym oksydowaniem anodowym i wygląda jak cukierek, podczas gdy AYA Siren ma bardziej tradycyjny styl z płytą czołową z drewna Stabwood i korpusem wykonanym z żywicy.

Jeśli chodzi o wygodę, CU KIS ma przewagę, ponieważ jest mniejszy z tych dwóch i wydaje się być nieco lżejszy w wadze. Konstrukcja CU KIS ma charakter, w którym końcówka douszna jest tym, co jest głównie odczuwalne, a same IEM ledwo dotykają wnętrza ucha.

Little Dot CU KIS są o wiele lepiej wyposażone w większą liczbę końcówek i przewód z adapterami, które oferują użytkownikowi 4 opcje połączeń. Nawet pudełko, w którym są dostarczane, jest bardziej eleganckie.

Dźwięk

Obydwa IEMs mają nieco kontrastujące sygnatury dźwiękowe. CU KIS ma mnóstwo niskich tonów, podczas gdy basy Siren są nieśmiałe i miękkie. CU KIS mają również bardzo mocną prezentację w pozostałej części pasma, szczególnie w zakresie średnich tonów.

Średnica CU KIS jest bardziej wysunięta do przodu, tak, ale obydwa IEM-y mają wyjątkowo czystą średnicę. Myślę, że większość różnic leży w basie i wysokich tonach, a Siren ma wyższą górę i chyba najostrzejsze brzmienie z tych dwóch.

Scena jest szersza w CU KIS z niewielkim marginesem i obydwa urządzenia są zdolne do umieszczenia w przestrzeni 3D.

Jednym z aspektów, który różni obydwa urządzenia jest to, że CU KIS ma bardziej atrakcyjną sygnaturę dźwiękową z powodu uderzającego basu i jest bardziej wyrozumiały dla złych nagrań.

AYA Siren to słuchawki IEM, które są bardziej analityczne, lubią instrumenty akustyczne i mają wrażliwość na nagrania, pokazując wady w nagraniach, w przeciwieństwie do CU KIS.

Nasz werdykt

AYA Audio zamierzała stworzyć IEM, który będzie charakteryzował się dużą czystością dźwięku, połączoną z naturalną barwą i zrównoważonym strojeniem oraz świetną chemią z instrumentalnymi lub akustycznymi instrumentami i udało im się to. Są w tym świetne.

Moje główne obawy dotyczą tego, czy to wystarczy, aby przebić się na rynek, który jest zróżnicowany, a AYA Siren wydaje się być dla konkretnego tłumu. Inną moją obawą jest brak akcesoriów. Większość użytkowników IEM ma dziesiątki końcówek do swojej dyspozycji, więc nie jest to duży problem, ale nie polecałbym tych słuchawek osobom, które kupują je po raz pierwszy z tego właśnie powodu.

Komu je polecam? Są one przeznaczone dla doświadczonych nabywców IEM, którzy chcą jasnej sygnatury dźwiękowej, która jest najlepsza od góry do dołu, wysokich i średnich tonów. Głowy basowe nie polubią ich zbytnio.

Jeśli jesteś miłośnikiem jazzu, muzyki klasycznej, kameralnej, tria i wszystkiego, co wiąże się z akustycznymi źródłami dźwięku i muzyką, która w dużym stopniu zależy od jakości średnich i wysokich tonów, to z pewnością spodobają ci się te słuchawki.