Recenzja Austrian Audio Hi-X55

Austrian Audio Hi-X55 to słuchawki wokółuszne z 44mm przetwornikiem dynamicznym przeznaczone do monitoringu studyjnego, wyprodukowane w Austrii. Jego cena wynosi 329,99 dolarów.

Disclaimer: Austrian Audio Hi-X55 wysłane do nas to próbka w zamian za naszą szczerą opinię w tej recenzji. Dziękujemy firmie Austrian Audio za tę możliwość.

Aby dowiedzieć się więcej o słuchawkach recenzowanych na Headfonics możesz kliknąć tutaj.

Uwaga, ta recenzja jest zgodna z naszymi nowymi wytycznymi punktacji na rok 2020, o których możecie przeczytać tutaj.

Austrian Audio ma swoje korzenie w Wiedniu, w Austrii, i zostało założone w 2017 roku. Mogą wydawać się nową firmą, ale Austrian Audio zostało założone przez 22 byłych pracowników AKG, kiedy AKG na stałe zamknęło swoje biura w Wiedniu. Od tego czasu zespół w Austrian Audio produkuje i rozwija mikrofony i słuchawki przeznaczone do użytku studyjnego.

Z ich bogatym doświadczeniem z pracy w AKG, zespół stojący za Austrian Audio po prostu rzucił się w wir pracy. Wyprodukowali mikrofony i 2 słuchawki, nauszne Hi-X50, a teraz wersję nauszną Hi-X55.

Kiedy rozmawiałem o recenzji z zespołem marketingowym Austrian Audio, przypomnieli mi, że Hi-X55 to słuchawki zaprojektowane do masteringu i pracy w studio. Myślę, że miało to na celu złagodzenie moich możliwych oczekiwań, szczególnie w dziale basu.

Moje pierwsze wrażenia nie zawiodły i nie mogę się doczekać, by przyjrzeć się bliżej temu, co stworzyli.

Technologia w środku

Hi-X55 wyposażono we własny przetwornik dynamiczny o dużym wychyleniu 44m. Rozmiar przetwornika był zamierzony z ich strony, ponieważ ich doświadczenie nauczyło ich, że wykresy o średnicy 44 mm są optymalne pod względem możliwości poruszenia największej ilości powietrza przy jednoczesnej odporności na "chybotanie".

Mając na uwadze trwałość, Hi-X55 jest wyposażony w sporo metalowych części, szczególnie tych najbardziej podatnych na zużycie. Dotyczy to wszystkich zawiasów i pałąka na górze pałąka.

Konstrukcja

Słuchawki Hi-X55 to jednodrożne, kompaktowe słuchawki wokółuszne z odłączanym, 3-metrowym kablem. Kabel jest zakończony złączem TRS 3,5 mm z przykręcanym adapterem ¼", podczas gdy drugi koniec ma zamknięcie bagnetowe z połączeniem TRS 2,5 mm.

Ponieważ Hi-X55 posiada system pojedynczego wejścia, wewnętrzne okablowanie z lewej do prawej strony słuchawek jest odsłonięte. Przewód jest skręcony w taki sposób, że trudno byłoby przypadkowo zahaczyć o przewody.

Materiały

Słuchawka składa się w większości z części metalowych, zwłaszcza z części ruchomych. Na pałąku zastosowano wkładkę z metalowej szyny, która posiada rowki służące jako prowadnica dla mechanizmu regulacji.

Podoba mi się to, że mechanizm regulacji jest solidny i nie ma problemu z przesadnym dopasowaniem rozmiaru. Ponadto, gdy słuchawki są na głowie, nieco trudniej jest je wyregulować, więc można uniknąć przypadkowej zmiany dopasowania słuchawek podczas ich noszenia.

Hi-X55 mają zawiasy umożliwiające złożenie ich na czas podróży i obrócenie nauszników, aby uzyskać idealne dopasowanie na głowie. Zawiasy na słuchawkach są gładkie i wydają się całkiem solidne.

Wygląda na to, że Austrian Audio lubi rzepy, ponieważ wykorzystali je nawet w zdejmowanej poduszce na górnej części pałąka. Podoba mi się, że zastosowano rzep zamiast klejenia, przynajmniej w ten sposób można by ją łatwo wymienić.

 

Nauszniki

Poduszki słuchawek w Hi-X55 są również wymienialne przez użytkownika. Na nausznikach znajduje się 12 klipsów, które trzymają je mocno na miejscu, ale same wkładki mogą być łatwo wymienione przez użytkownika. Poduszki są wykonane z pianki z pamięcią, która jest wystarczająco miękka, aby dopasować się do kształtu głowy.

Ogólnie rzecz biorąc, projekt nie wydaje się czerpać inspiracji z produktów AKG z przeszłości. Mimo, że konstrukcja jest całkowicie własna, wydaje się, że wiele myśli zostało włożonych w to, jak te słuchawki są zbudowane.

Każda z części, która może być podatna na zużycie jest wymienialna przez użytkownika i nie zdziwiłbym się, gdybym zobaczył Hi-X55, które były w ciągłym użyciu przez lata, a nawet dekadę lub dwie.

Komfort i izolacja

Na pierwszy rzut oka Hi-X55 wyglądają, jakby miały mniejsze naduszne nauszniki, ale nauszniki mają cienkie ścianki, więc ich wewnętrzna średnica jest większa niż można by się spodziewać na podstawie nauszników, co sprawia, że są to kompaktowe słuchawki wokółuszne.

Poduszki są grube i ściskają się na tyle, że czuję się jak poduszki po bokach głowy. Tak więc przyleganie nauszników do boku głowy nie powoduje żadnych problemów z komfortem. Kolejną dodatkową zaletą cienkościennych nauszników jest to, że nie będą one tak gorące z boku głowy, mimo że są wykonane ze skóry.

Kiedy reguluję pałąk, ostatecznie ustawiam go o około 1 stopień od maksimum, co jest godne szacunku. Mechanizm regulacji jest na tyle szeroki, że można go dopasować do różnych rozmiarów głowy. Dopasowanie do mniejszego rozmiaru spowodowałoby, że miałbym gorący punkt na czubku głowy, pomimo tego, że na pałąku jest zamontowana pianka.

Podczas gdy poduszki słuchawek Hi-X55 są cienkie, nadal izolują. A dzięki ich zamkniętej naturze, tworzą one dobre pasywne uszczelnienie wokół moich uszu. Mogą utrzymać dźwięk w środku i stworzyć ogólnie wciągające środowisko dźwiękowe.

Opakowanie i akcesoria

Słuchawki Hi-X55 zostały dostarczone w prostym kartonowym pudełku z słuchawkami i kilkoma informacjami wydrukowanymi z przodu. Wewnątrz znajduje się pianka chroniąca słuchawki, ale nie jest to zbytnio prezentacyjne etui, do którego przyzwyczaiły nas słuchawki w tym punkcie cenowym.

Pudełko jest zabezpieczone czerwoną opaską na rzep, która stanowi dobry kontrast dla przeważnie czarnego pudełka. Taśma Velcro może być również pocięta, aby stworzyć opaski zaciskowe, które mogą być użyte do zarządzania kablami. Po prostu nie chcieli, aby nawet taśma się zmarnowała.

Wewnątrz pudełka znajduje się trochę papierkowej roboty, naklejka Austrian Audio, aksamitny woreczek i kabel. Akcesoria mogą wydawać się proste, ale cały pakiet jest po prostu dobrze przemyślany.

Wrażenia dźwiękowe

Bas

Rozpocząłem testowanie subbasu w Hi-X55 i byłem mile zaskoczony jego odpowiedzią i obecnością. Słuchałem dudnienia subbasu na początku utworu Drink Up zespołu Train i było ono obecne. Chociaż nie jest ono przytłaczające, jest oczywiste, że obecność subbasu jest spora.

Przechodząc w górę spektrum częstotliwości do sekcji średniego basu, stwierdzam, że Hi-X55 spisał się naprawdę dobrze w tej części. Podoba mi się, że jest dobra ilość uderzenia średniego basu, a spadek jest dokładnie na miejscu, aby poczuć się jak naturalne uderzenie bębna.

Każde uderzenie w bębny ma tę uderzającą jakość, która sprawia, że są one doskonale naturalne i wiarygodne. Kiedy słuchałem uderzeń perkusji z Angels Or Devils zespołu Dishwalla, uderzenia perkusji mają tę pustą, ale uderzającą jakość, która przywodzi mi na myśl, kiedy słucham prawdziwych uderzeń perkusji.

Gdy słuchałem gitar basowych, nuty basowe były podtrzymane i teksturowane. Hi-X55 posiada wystarczającą zdolność rozdzielczą, aby przedstawić cechy brzmieniowe gitar basowych i oddzielić je nawet od gitar, które są uderzane tą samą nutą. Jest to coś, czego nie słyszałem z wyjątkiem bardziej szczegółowych planarów.

Obfite ilości basu są łatwe do zdobycia, ale bas, który ma wystarczającą jakość, a jednocześnie jest kontrolowany i uderzający jest czymś wyjątkowym. Taki właśnie bas potrafi wytworzyć Hi-X55 i jest to naprawdę przyjemność do słuchania.

Średniotonowe

Zakres wokali na Hi-X55 jest ogólnie neutralny, nie podkreślony, ale też nie zagłębiony. Nie będąc podkreślonym, odzyskiwanie szczegółów z zakresu wokali jest wciąż dobre. Łatwo jest mi odnaleźć tekstury wokali zarówno męskich jak i żeńskich wokalistów. Po prostu mam wrażenie, że Hi-X55 nie musi podkreślać zakresu wokalnego, by wyraźnie zaprezentować szczegóły.

Dźwięki gitary na Hi-X55 są również prezentowane w sposób naturalny. Kiedy słucham gitar, mogę sobie niemal wyobrazić wielkość korpusu gitary i sposób, w jaki gitarzyści przesuwają palce po podstrunnicy.

W intro utworu Standing Still zespołu Jewel, brzmi to prawie tak, jakbym miał przed sobą prawdziwą gitarę. Barwa gitary jest podobna do tego, jak słyszę prawdziwą gitarę, kiedy gram lub oglądam moich przyjaciół grających na akustyku.

Górna średnica Hi-X55 jest również dobrze prezentowana, dając ogólnie neutralną prezentację. W przypadku utworów fortepianowych, które grają w górnych rejestrach, jak w utworze River Flows in You zespołu Yiruma, brzdąkające klawisze są szczegółowe jak zawsze, ale harmoniczne podteksty przedostają się do niższego zakresu wysokich tonów.

Hi-X55 odznacza się znakomitą ilością odzyskiwania szczegółów, nie pozostawiając potrzeby faktycznego podkreślania jakiegokolwiek zakresu częstotliwości.

Treble

Jeśli jest coś, co mógłbym poprawić w Hi-X55, to sposób, w jaki prezentuje on niższy zakres wysokich tonów.

Kiedy słucham fortepianu, jak w utworze "River Flows in You" Yirumy, wydaje mi się, że jestem w stanie usłyszeć harmoniczne podteksty nieco za bardzo. Wydają się one lekko podbite, dając mi poczucie zwiewności, ale jednocześnie w niektórych utworach są nieco jasne. Prawdopodobnie staje się to bardziej zauważalne w utworach nagrywanych z użyciem pianin, które są z natury jaśniejsze.

Uderzenia talerzy są gwiazdą pokazu w odpowiedzi wysokich tonów Hi-X55. Gdy słuchałem walców cymbałów z utworu Hands Down zespołu Dashboard Confessional, byłem pod wrażeniem, jak szczegółowo brzmiało każde uderzenie. Pomimo tego, że jest to dźwięk sukcesywny i szybki, uderzenia są prezentowane z finezją, podczas gdy transjenty i podteksty wciąż pozostają pod spodem.

Ogólnie rzecz biorąc, wysokie tony są bardzo rozdzielcze, a Hi-X55 potrafi zaprezentować nawet najdrobniejsze zmiany w tonach instrumentów odtwarzanych w utworze.

Inscenizacja

Hi-X55 to para słuchawek z zamkniętym tyłem, a to normalnie oznacza, że scena dźwiękowa będzie zamknięta. Tego właśnie oczekiwałem, ale ponownie Hi-X55 przekroczyły te oczekiwania. Scena dźwiękowa w Hi-X55 jest całkiem dobra i kończy się posiadaniem sceny dźwiękowej o rozmiarze podobnym do intymnych słuchawek z otwartym tyłem, takich jak HD600, tylko mniej przewiewnej i otwartej.

Słuchając Spanish Harlem Rebecci Pidgeon, wyraźnie słyszę, jak jej głos odbija się echem po pokoju i mogę sobie niemal wyobrazić wielkość pomieszczenia. Shaker, który jest ustawiony bardziej po prawej stronie, naprawdę sprawiał wrażenie, że jest po prawej stronie, a jednocześnie był bardzo żywy. Pojawiły się nawet pewne mikro detale, które mogłem usłyszeć tylko z Hi-X55 w tym utworze.

Synergia

Zgodnie z arkuszem specyfikacji, Hi-X55 charakteryzuje się SPL na poziomie 118dB/mW i średnią impedancją 25Ω. Ta specyfikacja mówi mi, że będą one łatwe do wysterowania, i może to być prawda. Można je wysterować do rażąco głośnych poziomów nawet przez moją Nokię 7.2, ale wtedy mój telefon po prostu sprawia, że Hi-X55 brzmią ziarniście i są skompresowane.

Wypróbowałem je z wyjściem single-ended Schiit Magnius, które jest znane z tego, że ma pewne problemy z wyjściem single-ended i rzeczywiście Hi-X55 ujawniły wady wyjścia single-ended Magniusa. Obnaża to wszelkie wady waszego systemu, więc podawanie ich przez dobrej jakości DAC i gładszy wzmacniacz jest absolutną koniecznością.

Z dostępnym mi sprzętem, stwierdziłem, że Hi-X55 brzmiał najlepiej z moim Chordem 2Qute i wzmacniaczem Topping L30. Kombinacja DAC i wzmacniacza okazała się na tyle gładka, że Hi-X55 nie był w stanie ujawnić żadnych szorstkości ze źródła dźwięku.

Byłem również zadowolony z tego jak brzmiał z moim Hiby R3 Pro. Chociaż musiałem niemal maksymalnie wyciszyć mój R3 Pro, aby Hi-X55 brzmiał najlepiej. Ogólnie rzecz biorąc, Hi-X55 będzie potrzebował źródła o dobrej szczegółowości, aby zabrzmiał najlepiej.

Słuchanie Hi-X55 poprzez słabsze źródła ujawni tylko słabość waszego łańcucha źródeł, jako że Hi-X55 będzie bezkrytyczny w wyborze szczegółów, które pozwoli wam usłyszeć.

Wybrane porównania

Sony MDR-7506

Techniczne

Sony MDR-7506 od czasu swojej premiery w 1991 roku są uznanymi referencyjnymi słuchawkami studyjnymi. Na górnej części pałąka widnieje napis "studio monitoring", więc nie ma wątpliwości, że zostały zaprojektowane z myślą o monitorach studyjnych. Muszę jednak przyznać, że od kilku lat z przyjemnością używam ich jako słuchawek do zwykłego słuchania muzyki.

Opakowanie tych dwóch słuchawek jest dość podobne, ponieważ obie zostały stworzone do tego samego celu. Obydwie są nawet wyposażone w miękkie etui, w którym można umieścić słuchawki.

Z wyglądu słuchawek widać jednak, że Austrian Audio wbudował w projekt Hi-X55 kilka bardziej nowoczesnych udogodnień. Choć oba są zakończone złączem TRS 3,5 mm z zakręcanym wtykiem ¼", kabel Hi-X55 jest prosty, a nie jak w przypadku kabla telefonicznego kręcony.

Kabel w Hi-X55 jest również wymienialny przez użytkownika, więc na ich stronie internetowej można nabyć zapasowy kabel lub krótszy kabel do użytku mobilnego. Wewnętrzne okablowanie w 7506 wydaje się jednak nieco bardziej podatne na zaplątanie, w przeciwieństwie do bardziej schowanego okablowania w Hi-X55.

Poduszki w obu słuchawkach są wymienne przez użytkownika, ale ta w Hi-X55 jest o wiele wygodniejsza. Poduszki Hi-X55 są po prostu grubsze i mają większe zagłębienie, pomimo tego, że obie słuchawki mają mniej więcej takie same rozmiary nauszników.

Model 7506 w porównaniu do nich jest bliższy konstrukcji nausznej, a nie nausznej. Komfort użytkowania również przemawia na korzyść Hi-X55 ze względu na bardziej miękką piankę z pamięcią, która dopasowuje się do kształtu głowy.

Wydajność

Ponieważ obie słuchawki zostały zaprojektowane do użytku studyjnego, mają podobną tonalność. Istnieją tylko dwie główne różnice, a mianowicie Hi-X55 ma nieco więcej dudnienia w subbasie i Hi-X55 ma nieco wyższy szczyt wysokich tonów.

Chociaż mogą one brzmieć podobnie, po prostu o wiele łatwiej jest wyłowić mikro szczegóły z Hi-X55. Scena dźwiękowa w modelu Hi-X55 jest nieco szersza, podczas gdy obraz rzucany przez Hi-X55 jest nieco dokładniejszy.

Podczas gdy obie słuchawki zostały zaprojektowane do użytku studyjnego, Hi-X55 posiada pewne cechy, które uczyniłyby je bardziej użytecznymi w podróży lub nawet w domu. Jest oczywiste, że obie słuchawki są przeznaczone do użytku studyjnego, ale Hi-X55 jest wyraźnie lepszym technicznym wykonawcą z tych dwóch.

Dan Clark Audio AEON Closed RT

Kupiłem oryginalne Mr. Speakers AEON Closed kilka lat temu i stwierdziłem, że są zbyt neutralne jak na moje gusta. Kiedy więc usłyszałem, że Dan Clark Audio wypuścił edycję ReTuned, która podbija średnie częstotliwości basu o około 3dB, spróbowałem. Jestem zadowolony z jego brzmienia, ponieważ wykorzystano wszystko to, co lubiłem w oryginale, a jedynie podbito średni bas.

Techniczne

Kiedy patrzę na AEON i Hi-X55, stwierdzam, że są to 2 różne słuchawki do różnych celów. Aeon został zaprojektowany, aby ładnie wyglądać, podczas gdy Hi-X55 wydają się być zaprojektowane jako narzędzie. Podczas gdy AEON wydaje się wystarczająco solidny, by używać go na biurku, byłbym bardziej przekonany co do solidności przeważnie metalowej ramy Hi-X55.

Dopasowanie i komfort są mniej więcej takie same w obu słuchawkach, a ich nauszniki są równie wygodne. Górna część pałąka Hi-X55 może być jednak mniej wygodna dla większych głów w porównaniu z nitinolowym pałąkiem AEON Closed.

Jedną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę w przypadku pojedynczego wejścia w Hi-X55, jest to, że trudniej jest je przełączyć na połączenie zbalansowane. Podczas gdy AEON'y posiadają odłączalne złącze Hirose, które może być łatwo zastąpione kablami innych firm.

Wydajność

Planarne słuchawki magnetyczne mają zazwyczaj wiele zalet jeśli chodzi o szybkość w porównaniu do ich odpowiedników z przetwornikami dynamicznymi. Ale kiedy zacząłem słuchać tych dwóch słuchawek, byłem mile zaskoczony, że Hi-X55 mogą dogonić AEONa pod względem szybkości.

AEON może sięgać nieco niżej niż Hi-X55, ale tonalność obu słuchawek jest podobna, aż do nieco niższego szczytu wysokich tonów. Szczyt wysokich tonów może być jednak o 1 lub 2 dB niższy w przypadku AEON.

Szerokość sceny dźwiękowej jest podobna na obu słuchawkach, ale dokładność obrazu jest tylko o włos bardziej skończona na AEON.

Byłem zaskoczony, że te dwie słuchawki brzmią tak podobnie, ale Hi-X55 wydawały mi się bardziej naturalne w sposobie prezentowania spadków w uderzeniach perkusyjnych. Mogę powiedzieć, że obie słuchawki mają swoje mocne strony, ale jestem pod wrażeniem tego, jak Hi-X55 pokonał postrzegane słabości dynamicznej konstrukcji przetwornika i dogonił szybkość przetwornika planarnego.

Nasz werdykt

Kiedy zespół marketingowy Austrian Audio wspomniał, że słuchawki te zostały zaprojektowane do użytku studyjnego, obawiałem się, że mogą nie brzmieć fajnie. Hi-X55 mogą oznaczać biznes w wielu aspektach, ale wciąż nie zapomniały, jak się bawić, jeśli chodzi o prezentowanie naturalnego i gładkiego basu.

Konstrukcja ma utylitarny charakter i wiele praktycznych rozważań musiało zostać poczynionych w celu zapewnienia trwałości. Pomimo tego, Hi-X55 został ozdobiony kilkoma plastikowymi częściami, aby wygładzić krawędzie i sprawić, że wydaje się elegancki, mimo że jest tak solidny.

Podczas gdy nie do końca widzę, w jaki sposób Hi-X55 ma korzenie z poprzednich produktów AKG, które widziałem, doświadczenie zespołu przesącza się przez projekt, strojenie i udoskonalanie. Pomimo zaprojektowania przez stosunkowo nową firmę, Hi-X55 jest bardzo dojrzałym produktem, który nie powinien być ograniczony tylko do studia. Wielu zwykłych audiofilów również będzie z niego zadowolonych.