Recenzja Sennheiser HD 400 PRO - wszechstronny model o neutralnym brzmieniu

Przedmiotem recenzji jest nowy model pełnowymiarowych dynamicznych słuchawek otwartych Sennheiser HD 400 PRO, określanych jako referencyjne słuchawki studyjne. Takie oznaczenie tylko uzupełnia oficjalną informację, że HD 400 PRO jest narzędziem pracy dla inżynierów dźwięku, inżynierów nagrań i każdego, kto zajmuje się edycją, monitorowaniem i miksowaniem. HD 400 PRO są kontynuacją serii profesjonalnych, pełnowymiarowych słuchawek Sennheisera: HD 200 PRO, HD 280 PRO i HD 300 PRO, ale ich główną różnicą w stosunku do powyższych modeli jest otwarta konstrukcja akustyczna. I to jest bardzo ważna cecha, dająca zarówno korzyści, jak i narzucająca pewne ograniczenia w użytkowaniu.

W tym roku, przed rozpoczęciem recenzji dousznych słuchawek Sennheiser IE100Pro, przyjąłem założenie, że IE100Pro są po prostu uaktualnioną numeracją IE 40Pro, które ukazały się kilka lat wcześniej. Rzeczywiście pod względem konstrukcji, wyposażenia i ceny IE100Pro nie różnił się od IE 40Pro. W trakcie przeglądu moje przypuszczenia nie potwierdziły się. Choć z zewnątrz identyczny z IE 40Pro, brzmienie IE100Pro było inne, a słuchawki stały się osobnym modelem na liście monitorów wewnątrzkanałowych Sennheisera. Dlaczego napisałem ten akapit? Chodzi o to, że sytuacja z nowymi Sennheiserami HD 400 PRO powtórzyła się. Słuchawki te również bardzo przypominają poprzednio wypuszczony model, a mianowicie Sennheiser HD 560S. Dlatego też, dla pełnego obrazu, nie można uniknąć porównania HD 400 PRO i HD 560S w kluczowych kwestiach.

Specyfikacja Sennheiser HD 400 PRO:

  • - Typ konstrukcji: pełnowymiarowa otwarta;
  • - Typ kierowcy: dynamiczny;
  • - Impedancja: 120 ohm;
  • - Czułość: 110dB;
  • - Zakres częstotliwości: 6-38.000 Hz (12-38.000 Hz, patrz uwaga);
  • - Kable: Odłączalne skręcone (do 3 m) i odłączalne proste (1,8 m);
  • - Waga (bez kabla): 240 g;
  • - Waga (bez kabla): 240 g; Gwarancja: 2 lata.

Uwaga: Zakres częstotliwości słuchawek jest różnie podawany. Na pudełku: 12-38,000 Hz; w instrukcji i na stronie internetowej Sennheisera: 6-38,000 Hz. Zarówno HD 400 PRO jak i HD 560S były produkowane w Chinach.

Opakowania i wyposażenie

Gęste kartonowe opakowanie w kolorze szaro-niebieskim i zdjęcie na przedniej okładce to już pewien standard w prezentacji słuchawek Sennheisera. Pudełko HD 400 PRO jest dość duże i umiarkowanie informacyjne. Słuchawki znajdują się w środku, są zabezpieczone w białej kartonowej formie, nie zastosowano żadnego zabezpieczenia piankowego. Dodatkowo słuchawki pokryte są polietylenowym rękawem.

Kabel w słuchawkach HD 400 PRO jest odłączany (mechanizm obrotowy) i mocowany jednostronnie do lewej słuchawki. W zestawie znajdują się dwa kable: skręcany (rozciągliwy do 3 m) i prosty (1,8 m). Oba złącza są gwintowane i pozłacane dla 3,5 mm. Dodatkowo w zestawie znajduje się adapter gwintu od 3,5 do 6,3 mm oraz instrukcja obsługi. Na tym kończy się pakiet. Niestety, HD 400 PRO nie jest wyposażony w miękki pokrowiec.

Model HD 560S jest wyposażony w nieco inny pakiet. Kabel jest również odłączany, ale tylko jeden - prosty (3 m) i zakończony wtykiem 6,3 mm. Dlatego do zestawu dołączona jest przejściówka w postaci krótkiego przewodu z 6,3 na 3,5 mm, co daje dodatkowe 20 cm długości. HD 560S nie jest również dostarczany z etui.

Wybór dwóch opcji okablowania w HD 400 PRO jest zaletą w porównaniu z HD 560S. Uważam również, że znana mi przejściówka z 3,5 mm na 6,3 mm w 400 PRO jest wygodniejsza niż osobna przejściówka z 6,3 mm na 3,5 mm w HD 560S.

Projektowanie i ergonomia

Konstrukcja HD 400 PRO nawiązuje do tradycji serii 5X. Słuchawki są w kolorze czarnym. Pałąk i poduszki słuchawki wykonane są z wysokiej jakości tworzywa sztucznego. Poduszki nauszników wykonane są z weluru, który znajduje się również po wewnętrznej stronie pałąka, przykrywając piankową wyściółkę. Zewnętrzna strona kubków pokryta jest siatką z logo firmy. Model 560S ma logo na miseczkach i na zewnętrznej stronie pałąka w kolorze szarym. Na HD 400 PRO te same elementy wystroju są w ogólnym czarnym odcieniu, co pogarsza czytelność, ale sprawia, że takie atrybuty są mniej zauważalne. Jedynymi oznaczeniami w kolorze szarym na wewnętrznej stronie pałąka w modelu 400 PRO są oznaczenia kanałów (R, L) oraz nazwa modelu.

Pałąk jest rozciągliwy, wszystkie pozycje są blokowane. Mocowanie nie jest sztywne, więc można je złamać nawet przy niewielkim wysiłku. "Po wyjęciu z pudełka" siła docisku była wyczuwalna - potrzeba trochę czasu, aby słuchawki się "rozłożyły". Welurowe owalne poduszki wygodnie i całkowicie zakryły moje uszy, a równomiernie rozłożona waga słuchawek nie powodowała dyskomfortu podczas długich sesji odsłuchowych. Nie odczuwałem też żadnego wyraźnego przegrzania w uszach. Ergonomia HD 400 PRO jest dla mnie w pełni akceptowalna.

Dźwięk

Sennheiser HD 400 PRO to profesjonalny model liniowy, z impedancją 120 Ohm, otwartą konstrukcją i szerokim pasmem przenoszenia. Jego użycie z niskimi źródłami zasilania raczej nie jest logiczne, słuchawki nie będą w pełni otwarte. Producent twierdzi, że HD 400 PRO wyposażone są w specjalnie opracowane nowe, zaawansowane technologicznie membrany z kompozytów polimerowych. Kierowcy są ustawieni pod kątem. Oprócz innych ulepszeń akustycznych, wszystko to powinno zaowocować bardzo dokładnym, w pełni neutralnym i niezwykle szczegółowym dźwiękiem. Patrząc w przyszłość, z kilkoma zastrzeżeniami, ten opis brzmienia HD 400 PRO jest prawdziwy.

Wielokrotnie wspominałem, że nie używam tych słuchawek w profesjonalnym środowisku, więc traktuję je tylko jako narzędzie do słuchania muzyki. Trudno zaliczyć HD 400 PRO do tzw. kategorii audiofilskiej, raczej jest to ruch w stronę audiofilii.

Przede wszystkim muszę powiedzieć, że HD 400 PRO, ze względu na swoje profesjonalne pozycjonowanie, są wymagające pod względem jakości nagrań. Wady usłyszysz w źle nagranych utworach, ale słuchanie rezultatów prawidłowej inżynierii dźwięku może być przyjemnością.

Słuchawki budują umiarkowanie szeroką scenę, dobrze dopracowaną w głąb. Jest poczucie dystansu do sceny i przestrzeni. W tych parametrach, w niektórych utworach z orkiestrami instrumentalnymi, brzmienie HD 400 PRO podobało mi się nawet nieco bardziej niż HD 660S. Brzmienie słuchawek jest neutralne i równomierne. Nie ma tu wyraźnej dominacji pewnych pasm, ale nie ma też kompromisów w imię bardziej akceptowalnego brzmienia.

Bas

Bas jest precyzyjny, dokładny i ma ciało. Partie kontrabasu i kontrabasów są czytelne i wyraźnie słyszalne w ogólnym miksie. Bas nie jest najgłośniejszy, ale nie brzmi też miękko. Mimo, że bas jest słyszalny wszędzie, to do elektronicznej muzyki tanecznej słuchawki mogą się nie nadawać.

Midrange

Gra czysta i wyrazista. Instrumenty i wokale mają w sobie coś naturalnego. Średnie tony są szczegółowe, choć słuchawki nie podkreślają subtelnych niuansów. Ten zakres nie jest malowany, wszelkie dodatkowe emocje nie czekają - wszystko jest dokładne, po prostu to, co jest.

Treble

HD 400 PRO oferuje bardzo dobry poziom wysokich tonów. Nie ma tu próby przesadnego wyeksponowania średnicy, która często jest syntetyczna. Nacisk położono na naturalną reprodukcję wysokich częstotliwości z odpowiednim wyczuciem atmosfery i przestrzeni. Wysokie częstotliwości w słuchawkach mogą podkreślać potęgę i skalę utworów, pozostając przy tym kontrolowane.

Porównania

Po pierwsze, HD 400 PRO powinien być porównywany z HD 560S. Nie twierdzę, że są to te same słuchawki, ale oba modele brzmią dość blisko. Odbierałem nowe HD 400 PRO jako nieco bardziej neutralne w barwie i naturalne w brzmieniu, szczególnie w górnym zakresie średnich i wysokich tonów. HD 400 PRO wydają się być bardziej wyrafinowane i autentycznie brzmiące niż HD 560S. Trzeba zaznaczyć, że opisane różnice są subiektywne i czasami słyszalne tylko przy porównywaniu słuchawek "łeb w łeb". Innymi słowy, posiadacze HD 560S nie powinni pilnie wymieniać ich na HD 400 PRO - w brzmieniu HD 400 PRO nie ma "nowego poziomu brzmienia" ani kardynalnych zmian.

Znane słuchawki Beyerdynamic DT 990 PRO mają nieodłączany kabel i masywną konstrukcję, ale model ten pozostaje ergonomiczny. Pod względem brzmienia, HD 400 PRO nie budują tak szerokiej sceny jak DT 990 PRO i są mniej jasne. Słuchawki HD 400 PRO brzmią bardziej płasko i naturalnie, szczególnie w górnych częstotliwościach.

Beyerdynamic DT 880 PRO, oprócz stałego kabla, ma również dwukrotnie wyższą impedancję - 250 ohm. W brzmieniu, dla mnie różnica jest zauważalna w szerokości sceny (DT 880 PRO ma więcej), a także w ekspozycji głośnika niskotonowego - i tu bardziej podobały mi się HD 400 PRO, gdyż bas jest prezentowany bardziej cieleśnie i dokładnie. O ile słuchawki DT 880 PRO postrzegam przede wszystkim jako wybór do pracy audio, to HD 400 PRO wyglądają na bardziej uniwersalne - nadają się zarówno do zastosowań profesjonalnych, jak i do słuchania muzyki.